با انعقاد قرارداد چهارطرح كلان ملي ازامروز طرح توليدخودرو دورگه كليد خورد
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

به گزارش خبرنگار فناوري ايسنا، چهار طرح كلان ملي فناوري كه ارزش قرارداد آنها بالغ بر 35 ميليارد تومان اعلام شده است، شامل طراحي و ساخت خودروهاي هيبريدي، ساخت 50 دستگاه تجهيزات پزشكي وارداتي مورد نياز كشور، ساخت هواگردهاي كوچك و تاكسي‌هاي هوايي و طراحي و ساخت سامانه‌هاي پرتودهي گاما هستند كه بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارتخانه‌هاي صنايع، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دفاع و سازمان انرژي اتمي بسته شده است.

خبرنگار علمي - فناوري ايسنا درباره جزئيات اين چهار طرح‌ها كلان ملي گفت‌و‌گويي با رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري انجام داده است.

طراحي و ساخت خودروهاي هيبريدي يا دورگه

حسين رحيمي درباره نخستين طرح كلان ملي فناوري كه قرارداد آن به امضا رسيد، گفت: طراحي و ساخت خودروي هيبريدي كه به خوروهاي دو نيرو يا دو رگه مشهور هستند، يكي از طرح‌هاي كلان ملي فناوري است كه قرارداد آن بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت صنايع و معادن منعقد شده است.

 

وي درباره سيستم خودروهاي هيبريدي گفت: در خودروي هيبريدي، بخشي از نيرو از موتور احتراق داخلي با سوخت فسيلي و بخشي ديگر از طريق سيستم الكتريكي تامين خواهد شد كه از طريق باطري تعبيه شده در خودرو، تأمين و شارژ مي‌شود.

به گفته رحيمي، در حالت پيشرفته اين خودرو، مي‌توان باتري‌ها را از طريق برق خانگي نيز شارژ كرد.

رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري در ادامه تصريح كرد: تا زماني كه خودرو داراي بنزين است از موتور احتراق داخلي استفاده خواهد كرد و پس از اتمام سوخت فسيلي و يا به تصميم راننده، نيروي محركه برق عمل خواهد كرد.

به گفته وي، استفاده از خودروهاي هيبريدي، مصرف انرژي را كاهش داده و مانع آلودگي‌هاي زيست محيطي خواهد شد.

رحيمي ادامه داد: همچنين مي‌توان در داخل شهرها از سيستم انرژي الكتريكي خودرو استفاده كرد و در مسيرهاي خارج از شهر كه به سرعت بيشتري نيز نياز است، از سوخت فسيلي بهره برد.

وي خاطر نشان كرد: طراحي و ساخت خودروي هيبريدي توسط مركز تحقيقات خودرو به عنوان مجري و زير نظر سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور انجام خواهد شد. البته در اين طرح وزارت صنايع، ايران‌خودرو و سازمان گسترش و نوسازي صنايع مشاركت داشته‌اند.

فهرست50 دستگاه تجهيزات پزشكي وارداتي در دستور كار وزارت بهداشت

رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري در ادامه گفت‌و‌گو با ايسنا به دومين طرح كلان ملي فناوري تحت عنوان «طراحي، ساخت و بهره‌برداري از تجهيزات پزشكي» كه قرارداد آن امروز بين معاونت علمي رياست‌جمهوري و وزارت بهداشت بسته شد،‌ اشاره كرد و گفت: گفت: فهرست 50 دستگاه و تجهيزات پزشكي مورد نياز كشور كه در حال حاضر از خارج وارد مي‌شود توسط وزارت بهداشت استخراج شده تا طي چند مرحله در داخل كشور ساخته شود.

وي افزود: در مرحله اول، هفت تا 10 دستگاه در فهرست اوليه طراحي قرار خواهند گرفت كه حمايت اصلي از اين طرح را معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري انجام خواهد داد.

به گفته رحيمي، مجري كلي و عمومي اين طرح وزارت بهداشت است كه در مورد طراحي هر يك از تجهيزات مي‌تواند با يك شركت و سازمان توانمند به ويژه بخش‌ خصوصي قرارداد منعقد كند.

ساخت هواگردهاي كوچك و تاكسي‌هاي هوايي

رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در ادامه در خصوص سومين طرح كلان ملي فناوري تحت عنوان «طراحي و ساخت هواگردهاي كوچك» گفت: هواگردهاي كوچك شامل هواپيماهاي سبك و فوق سبك است كه 14 تا 19 نفر ظرفيت دارد.

وي، هدف اصلي از طراحي و ساخت اين بالگردها را چنين توضيح داد: با تحقق اين طرح، شركت‌هايي در كشور راه‌اندازي مي‌شوند كه خدمات هوايي به مردم ارائه خواهند داد. در بخشي از اين طرح، تاكسي‌هاي هوايي ظرف دو سال آينده در كشور راه‌اندازي شده و خدمات خود را ارائه خواهند داد.

به گفته وي، به موازات طراحي و ساخت هواگردهاي كوچك، زمينه راه‌اندازي تاكسي‌هاي هوايي در كشور نيز فراهم خواهد شد تا خانواده‌ها براي مسافرتهاي گروهي از اين خدمات بهره‌مند شوند.

طراحي و ساخت سامانه‌هاي پرتودهي گاما

رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با بيان اين كه مجري طرح «ساخت سامانه‌هاي پرتودهي گاما» سازمان انرژي اتمي است به ايسنا گفت: چهارمين طرح كلان ملي تحت عنوان طراحي و ساخت سامانه‌هاي پرتودهي گاما با هدف افزايش طول عمر محصولات غذايي و استرليزه تجهيزات پزشكي است كه در مقياس صنتي تعريف شده‌اند.

به گفته وي، هر يك از اين سامانه‌ها مي‌توانند در سال 100 هزار متر مكعب را پرتودهي كنند و قرار است در سه نقطه مختلف كشور راه‌اندازي شوند.

رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري در پايان به ايسنا گفت: در تمامي قراردادهاي طرح‌هاي كلان ملي فناوري تاكيد شده است كه از تمامي توانمندي كشور استفاده شود و دستگاه‌هاي مجري بايد ظرفيت‌هاي كشور را شناخته و در جهت بهره‌برداري از اين طرح‌ها استفاده كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 1 دی 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب